PrestaShop – dlaczego warto wybrać?
Sklepy internetowe przeżywają obecnie największy wzrost popularności. Skutek ten mocno wzmocniła pandemia Covid-19, sprawiając, że wielu nowych konsumentów zaczęło kupować przez Internet. Jedną z popularnych platform z oprogramowaniem sklepu internetowego jest PrestaShop. Statystyki podają, że aż 36% polskich sklepów internetowych wykorzystuje ją do swojej sprzedaży.
Platforma PrestaShop
Wybór odpowiedniej platformy do własnego sklepu internetowego jest ważnym elementem budowy sklepu. Odpowiednia platforma pozwoli prowadzić sklep bez większych problemów, przejrzysty interfejs i kontakt z suportem może okazać się bardzo pomocny. Rozróżnia się trzy rodzaje tego typu platform: dedicated platforms, eCommerce – SaaS oraz Open Source. PrestaShop należy właśnie do ostatniej kategorii. Co powoduje, że jest tak często wybierana przez przedawców?
Zalety PrestaShop
Platformy Open Source są elastyczne dla biznesów o każdej wielkości. Właściwie wykorzystane mogą zapewniać wysoką funkcjonalność, stabilność, zaawansowanie i wydajność sklepu. Poziom wykorzystania platformy zależy tylko od możliwości i umiejętności developera. Open Source posiada szereg zalet, które wpływają na jej popularność:
- otwarty kod eCommerce – decydując się na model biznesowy, klient ma pełny dostęp do kodu sklepu internetowego. Dzięki temu, może dokonywać na nim dowolnych zmian, np. w funkcjach, wyglądzie czy rozkładzie elementów. PrestaShop z łatwością wykona wszystkie zadania i cele, których wymaga się od sklepów internetowych. Otwarty kod pozwala również na integrację z zewnętrznymi systemami, jak np. systemy magazynowe, księgowe, marketingowe. Platforma pozwala na większą elastyczność, oraz umożliwia dostosowanie sklepu dokładnie do swoich potrzeb i wymagań.
- intuicyjny panel administracyjny – wypracowany przez kilkanaście lat panel jest prosty w obsłudze także dla początkujących sprzedawców,
- społeczność PrestaShop – problemy na które napotyka się jeden klient, często były już przerabiane przez innych. Warto zajrzeć do społeczności PrestaShop i spróbować odszukać odpowiedzi na nurtujące pytanie. Zdarza się, że szybciej znajdziemy odpowiedz, niż uzyskany ją od działu obsługi klienta,
- funkcjonalność PrestaShop – nawet podstawowa wersja platformy jest szeroko rozwinięta, a kolejne moduły tylko rozszerzają jej funkcjonalność i wydajność. Właściwie zoptymalizowany sklep będzie w pełni stabilnym i wydajnym sklepem internetowym, spełniającym wymagania zarówno mniejszych jak i większych firm. Platforma umożliwia też dodawanie niestandardowych funkcji oraz tworzenie kont o różnych uprawnieniach.
Wady PrestaShop
Wady platformy są niejednoznaczne do określenia, ponieważ coś co będzie wadą dla małej firmy, będzie zaletą dla dużej i odwrotnie. Jeśli klient nie posiada dobrze rozwiniętych umiejętności informatycznych, to konieczne będzie poświecenie środków na budowę i rozwój sklepu. Dla takich osób samodzielna edycja szablonów może być trudna, a skomplikowana budowa i mnogość aktualizacja może utrudniać rozwój sklepu.