Walidacja od A do Z
Walidacja od A do Z – standard usług rozwojowych
Pod koniec listopada brałam udział w webinarze organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości dla firm szkoleniowych i doradczych zainteresowanych świadczeniem usług za pośrednictwem Bay Usług Rozwojowych(BUR), pt.: „Walidacja od A do Z – standard usług rozwojowych”.
Spotkanie poświęcone było kryteriom weryfikacji efektów uczenia się i metodom walidacji, obowiązkowym elementem oferty opublikowanej w BUR. Karty w BUR zawierały ten element od zawsze ale teraz jest to element usługi dużo bardziej rozbudowany i szczegółowy i co jest nowością: obowiązkowy. Jest to obowiązek bez względu na to czy szkolenie prowadzi do zdobycia kompetencji czy kwalifikacji zawodowych. W tym drugim przypadku szkolenie kończy się dodatkowym egzaminem zewnętrznym. Walidacja odpowiada egzaminowi wewnętrznemu.
Walidacja to sposób określania i sprawdzania czy szkolenie doprowadziło do uzyskania przez kursantów zakładanych efektów i w tych projektach, które teraz startują jest nowym wymogiem i ma kluczowe znaczenie zarówno dla sposobu świadczenia usług, jak i dla dalszego rozwoju sektora usług rozwojowych. Wymaga ona od organizatorów usług szkoleniowych szczegółowego uwzględnienia opisanych procedur walidacyjnych w formularzu Karty Usługi. Przestrzeganie tych zasad jest niezbędne do utrzymania wysokiej jakości świadczonych usług i do uzyskania dofinansowania usługi.
O co w tym chodzi?
Każde szkolenie dofinansowane z Funduszy Unijnych realizowane przez BUR musi mieć w karcie usługi opisany sposób walidacji i szkolenie musi się zakończyć walidacją usługi, czyli sprawdzeniem, czy zakładane efekty zostały osiągnięte. Walidację musi przeprowadzić osoba, która ma odpowiednie kompetencje i nie jest bezpośrednio zaangażowana w nauczanie. Walidacja ma sprawdzić wszystkie zakładane efekty. Jest to wymóg obowiązkowy.
Metody walidacji są różne. Może to być test teoretyczny, wywiad, debata, obserwacja w warunkach rzeczywistych lub symulowanych lub analiza dowodów i deklaracji. Metoda walidacji powinna być tak zaprojektowana aby rzeczywiście sprawdzała dane umiejętności. Przykładowo test sprawdza wiedzę. Obserwacja w warunkach rzeczywistych sprawdza czy Kursant umie wykonać jakąś umiejętność, która jest istotna w osiągnięciu celu edukacyjnego. Metodą, która dobrze sprawdza się w szkoleniach graficznych i projektowych jest metoda analizy dowodów i deklaracji. Polega ona na tym, że Kursant dostarcza walidatorowi czy asesorowi swoje portfolio lub pracę wykonaną na podstawie umiejętności zdobytych podczas szkolenia. Walidator ocenia czy z przekazanych projektów można wnioskować o nabytych umiejętnościach.
Link do nagrania webinaru można znaleźć TUTAJ
Więcej informacji na temat ewaluacji poczytacie na stronie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji ZSK znajdziecie TUTAJ
Autorka: Beata Krzyś