Projektowanie grafiki do druku – podstawowe zasady

Projektowanie grafiki do druku

Projektowanie grafiki to dziedzina, która wymaga od nas dużej wiedzy i doświadczenia. Konieczny jest wysiłek intelektualny i kreatywność. Aby przejść ten proces gładko, warto stosować się do kilku podstawowych zasad, które sprawią, że nasze projekty będą jeszcze lepsze. Projektowanie grafiki, która ma pójść do druku ma dodatkowe specyficzne wymogi. Poniżej  odpowiemy na trzy kluczowe pytania od których trzeba zacząć jeżeli mamy zaprojektować cos do druku. Czy i dlaczego zbadanie i dokładne zrozumienie tematu ma tak duże znaczenie? Czy liczba elementów w grafice ma znaczenie? Jak dobrać odpowiednie kolory do grafiki?
Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem – z pewnością rozwieje on wątpliwości w tym zakresie. 

Dlaczego zbadanie i zrozumienie tematu ma tak duże znaczenie?

W pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, co tak właściwie projektujemy. O ile na pierwszy rzut oka wydaje się to być oczywiste, to jednak w praktyce powinniśmy przemyśleć wiele zagadnień. Warto postawić sobie kilka pytań i poszukać na nie odpowiedzi. Pierwsze pytanie to, co tak właściwie projektujemy? Co chcielibyśmy osiągnąć naszym projektem? Jaki jest cel tego projektu? Co on komuś ma dać? I dla kogo jest ten projekt? Jaka jest grupa docelowa, czyli do kogo projekt będzie skierowany? Kolejne grupa pytań to: Jak będzie prezentowany obrazek, czyli gdzie on będzie pokazywany? Czy to będzie projekt tylko do druku czy też od razu na przykład do mediów społecznościowych? Czy będzie pokazywany  na bilbordzie, czyli na dużej powierzchni, czy na małych kubkach, czy na wizytówce, czy na okładce gazety, czy prospektu? W dużym stopniu ułatwi to nam rozpoczęcie pracy, bo określi już pewne parametry, których musimy się trzymać. Każdy z tych nośników ma inne wymagania. W każdym przypadku odbieramy go inaczej, na przykład z innej odległości, w innym otoczeniu. wszystko to wpływa na nasz projekt, bo może się okazać, że coś, co jest ładne gdy jest oglądane z dużej odległości, zupełnie się sprawdzi na małej powierzchni, np. kubka. Inny będzie projekt który ma być odbierany przez dzieci a inny przez branże specjalistów, czy kobiety. Inne rzeczy trzeba wziąć pod uwagę, gdy kierujemy przekaz dla osób starszych.
Kolejnym obszarem, który trzeba zbadać to rynek. Czyli musimy zorientować się, jak na rynku wyglądają projekty z tej branży, dla której projektujemy. Jakie są obecnie trendy. Jakie projekty robi konkurencja. Czy nasz projekt nie jest zbyt odległy od tego, co się obecnie projektuje lub czy nie jest zbyt zbliżony do konkurencji. W pierwszej sytuacji nasz projekt wyda się dziwny, a w drugim nie będziemy się wyróżniać lub nawet będziemy podejrzewani o plagiat. Żadna z tych sytuacji nie jest dobra.
Jednocześnie zawsze tak było i jest, że najlepsi specjaliści szukają inspiracji wszędzie, sprawdzają swoje projekty na tle konkurencji – dzięki temu zadanie wykonywane jest możliwie najlepiej.
Dość częstym zjawiskiem jest przygotowanie briefu, co w dużym stopniu ułatwia pracę. Brief to jest taki opis tego, co nasz projekt powinien realizować i jakie cechy powinien mieć. Taki brief powstaje w rozmowie z zamawiającym, na podstawie pogłębionego wywiadu lub ankiety. Często nasz projekt powinien zawierać elementy, które są dla danej marki ważne, realizować jakiś jego biznesowy i marketingowy cel, być jakoś nowy, ale zarazem być kontynuacją tego, co marka już sobie wypracowała. 

Projektowanie grafiki do druku – ilość elementów

Jeśli weźmiemy pod uwagę współczesne społeczeństwo, to możemy dojść do wniosku, że w dzisiejszych czasach warto jest zastosować zasadę, że im mniej elementów jest na grafice, tym lepiej. Będzie  ona dzięki temu bardziej wyrazista. W ten sposób możemy skutecznie zwrócić uwagę grupy docelowej. Wyróżnimy się z zalewu innych  obrazów. Chodzi o ilość elementów w grafice. Oczywiście minimalizm nie jest jedynym sposobem na zrobienie dobrej grafiki. Niekiedy skomplikowane projekty także się sprawdzą, pod warunkiem, że są odpowiednio przemyślane. Wymagają one jednak od grafika ponadprzeciętnego doświadczenia. Na początku swojej przygody z projektowaniem grafiki do druku znacznie lepsze jest tworzenie obrazków minimalistycznych, ze względu na to, że są mniej wymagające technicznie.  Czytelność to niemalże podstawa pozytywnego odbioru.

Jak dobrać odpowiednie kolory do grafiki?

Projektowanie grafiki do druku nie należy do najłatwiejszych, bowiem konieczne jest zwracanie uwagi na najmniejsze szczegóły. Przykładem są chociażby kolory, które są bardzo ważnym elementem obrazu. To właśnie dzięki nim jesteśmy w stanie uzyskać przekaz, którym jesteśmy zainteresowani. Do druku zalecane są kolory CMYK. Co prawda możliwa jest zmiana gamy w dowolnym programie, jednakże po wydrukowaniu danego projektu może on wyglądać nieco inaczej od tego, co widzimy na ekranie. Możliwe jest zatem występowanie różnic w kolorze wydruku, w zależności od tego, z jakiego modelu drukarki korzystamy, a także na jaki rodzaj wydruku się zdecydujemy. Z tego powodu specjaliści zalecają, aby każdorazowo robić niewielkie próbki wydruku – w ten sposób ustrzeżemy się błędów odwzorowania kolorów. 

Zapoznaj się z naszymi szkoleniami

Dodaj komentarz